WEEK 2 De sportschool is gevonden! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lisanne Tuin - WaarBenJij.nu WEEK 2 De sportschool is gevonden! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lisanne Tuin - WaarBenJij.nu

WEEK 2 De sportschool is gevonden!

Door: Lisanne Tuin

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

11 Februari 2016 | Hongarije, Boedapest

Eén week school en al totaal gesloopt! Dinsdag moest ik om 06.15 uit bed, omdat de eerste lessen al om 8 uur 's ochtends staan ingepland en dat terwijl de meeste studenten net als ik 45 min reizen naar school. Gelukkig ben ik niet de enige want gistermiddag toen ik thuis kwam, deden mijn huisgenootjes ook maar even een powernapje. De universiteit is echt in de middle of nowhere gevestigd en ziet er ook niet heel gezellig uit met redelijk grauwe kleuren. De lessen zijn wel oké en vergelijkbaar met de hoorcolleges en werkcolleges in Nederland. Sommige docenten hebben echt zo'n Hongaars accent als ze Engels spreken, dat maakt het wel lastig.

Ik heb deze eerste week al twee vakken geswitcht. In Nederland moest je vooraf al vakken kiezen, waarvoor je je in Budapest 'alleen' nog hoefde in te schrijven. Natuurlijk stond de helft van de door mij gekozen vakken er niet tussen en had ik voor vakken gekozen als: European Common Policies en Analysis of Business processes and situations. Niet bepaald vakken die ik interessant vind. Dinsdag had ik van 8 tot half 11 Analysis of Business processes and situations. Die docente bleef maar door ratelen in haar Hongaars soort van Engels en mijn aantekeningen bestonden uit halve zinnen. Bovendien zei ze: ''Jullie hebben al twee semesters gemist, dus de kans dat jullie gaan slagen voor mijn vak is niet groot''. Ik had meer het idee dat ze ook niet echt zin had in internationale studenten, maar goed ik had in ieder geval een extra reden om dit vak in te ruilen voor een ander vak. Nu heb ik gelukkig de Hongaarse Taal weer als vak, dus hopelijk spreek ik over een aantal weken iets meer woorden Hongaars dan Szia (hallo). Wel een toffe uitdaging, want de Hongaarse taal is aan geen enkele andere taal in Europa te refereren!

Verder heb ik wel echt veel leuke mensen leren kennen. Het gaat zo veel sneller dan gedacht. Iedereen staat er ook open voor om lekker 's avonds ergens een hapje te eten of ergens een drankje te doen. Verder is niks verplicht, kom je dan kom je, blijf je liever een avondje thuis? Dan is dat ook prima. Ik kan me trouwens echt heel snel ergens settelen en voelde me na de eerste week al direct thuis. Het gekke is wel dat je een soort van vakantiegevoel hebt, terwijl je weet dat het geen vakantie is. Qua gezond eten gaat het trouwens ook heel erg goed. Linde en ik hebben dinsdag gekookt, lekker Hollandse pot: aardappeltjes, met broccoli, griekse salade en kip. Gelukkig hechten we beide waarde aan een beetje gezond eten!

Vandaag zijn Linde en ik naar een sportschool geweest, waar we direct een maandabbo op hebben genomen. Die sportscholen in Budapest zijn wel echt heftig. In Nederland heb je van die fancy uitziende sportscholen, maar deze sportscholen zien er bijzonder krakkemikkig en oud uit. Als je je nu echt de meest oud uitziende gymzaal voor de geest kan halen, heb je een goed beeld van de gemiddelde sportschool hier. Voordeel? We betalen maar 17 euro voor een maand!

Wat ik wel heftig vind zijn al die zwervers hier. Gemiddeld liggen er tien zwervers bij het metrostation waar ik van naar school vertrek. Je kunt je wel voorstellen dat ik me de hele tijd schuldig voel zodra ik met grote boodschaptassen door het metrostation loop. Tegelijkertijd besef ik me ook dat het totaal geen zin heeft ze geld te geven, omdat het een dusdanig groot probleem is in Hongarije. Waarvan de helft van de zwervers inmiddels al alcoholist is geworden, dus mijn geld zou direct worden opgemaakt aan alcohol. Ehmmmm, nu geef ik daar zelf natuurlijk ook geld aan uit, maar laten we zeggen dat dat een soort van andere situatie is… ☺

Nu ga ik maar weer gezond aan de citroen met honing en gemberthee, (wanhoopspoging om van mijn verkoudheid af te komen). Vanavond hebben Linde, Rick en ik het welkomsfeestje van de Budapest Business school!

  • 11 Februari 2016 - 20:06

    Lidy:

    Hey Lisanne, leuk om iets van je te lezen. En dat vakantie gevoel ook aanhouden he. Leuk zo'n andere wereld met andere gewoonten, normen en waarden en.....waar je veel verschillende mensen gaat leren kennen. Succes en geniet er van!
    Groetjes Lidy

  • 12 Februari 2016 - 10:42

    Renate:

    Hoi Lisanne,
    Leuk om je avonturen te lezen! Fijn dat je je zo snel thuis voelt in totaal andere leven! Dit weekend wild op stap? Doe maar..:-)
    Liefs van je tante.....of is het nou je nicht..hahahah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Ik ben Lisanne Tuin, derdejaars studente Communicatie aan hoge school Windesheim in Zwolle. Mijn tweede minor volg ik in Budapest, waar ik ongeveer zo'n vijf maand zal blijven. Super leuk dat je me wilt volgen!

Actief sinds 08 Feb. 2016
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 9131

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Studie Budapest

Landen bezocht: