Travel is the only thing you buy that makes richer - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lisanne Tuin - WaarBenJij.nu Travel is the only thing you buy that makes richer - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lisanne Tuin - WaarBenJij.nu

Travel is the only thing you buy that makes richer

Door: Lisanne Tuin

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

01 Maart 2016 | Hongarije, Boedapest

Week 4/week 5
Oeps, iets te laat met schrijven aangezien week 4 alweer gepasseerd is. Gisteren was ik precies een maand in Budapest, dat gaan we natuurlijk even vieren met een nieuw blog!

Deze eerste weken in Budapest ging ik samen met mijn huisgenootjes bijna iedere dag uiteten en hadden we één of twee keer zelf gekookt. Dat omrekenen ook iedere keer naar euro's is zo irritant, dan heb je 1000 HUF in je portemonnee en denk je dat je een of andere rijke tatta bent en heb je slechts 3 euro in je portemonnee. Zo zaten we een keer in een Italiaans restaurant en bestelden we met zijn vieren een fles rode wijn voor 5270 HUF. Het was de goedkoopste van de wijnkaart en we hadden gewoon zin in rode wijn, dus we vonden het allemaal wel prima. Bovendien zouden we toch de kosten van de wijn door vieren delen. Toch maar even uitrekenen hoeveel de fles wijn kostte, WAT 17 euro?! Beseffende dat een fles rode wijn in de winkel 2 of 3 euro kost. Deden we toch maar even mooi alsof we inderdaad rijke tatta's waren. Nadat ik thuis mijn begroting had opgemaakt voor de eerste weken, besloten we het de tweede helft van de eerste maand toch maar even anders aan te pakken. Gemiddeld was ik 300 euro kwijt aan eten voor alleen de eerste twee weken. De laatste twee weken hebben we veel meer thuis gekookt en oefff dat scheelt gemiddeld 7 euro per dag.

Een ander iets wat ik dus als heftig heb ervaren zijn alle dakloze mensen hier, waar ik al in eerdere blogs over heb geschreven. Nadat we ook uiteten waren geweest in het Italiaanse restaurant had ik om een doggybag gevraagd. Onderweg naar huis kwamen we weer veel zwervers tegen. Linde vroeg aan mij: 'Hee Lisanne, wil je niet je pizza weggeven?' Uitstekend idee en het voelde heel erg fijn om zo iets kleins voor die mensen te betekenen. Vorige week heb ik mijn overgebleven restje met rijst thuis opgewarmd met het doel het onderweg weg te geven. Éhes vagyok stond er op een van de kartonnen bordjes: ik heb honger. Oh die reactie van die man toen ik hem mijn rijst overhandigde. Ik had het echt moeten filmen. Hij schoot een gebedje voor mij en wilde me in eerste instantie een knuffel geven, maar dat vond ik iets te ver gaan met een zwerver, dus liep ik maar weg. Mochten we dus thuis koken en iets overhouden dan is het plan van Linde en mij dat weg te geven in plaats van weg te gooien.

Verder leven we de eerste maand al op elkaars was haha. Vooral op elkaar sokken, maar volgens mij komt dat in ieder huishouden voor haha. Toch is het wel een klein beetje irritant als je kleding heb in dezelfde maat EN van hetzelfde merk: 'Lin is dit hempje van jou of is deze van mij?' 'Oh geen idee, draag jij hem dit keer maar, kan ik het de volgende keer wel aan.' Benieuwd met welke kleding we allemaal thuis gaan komen over vijf maand….

Nu ga ik me naar school haasten. Dit weekend ga ik naar Servië: naar Belgrado en Novi Sad. Ik laat jullie snel weten hoe het was!

PS: meld je aan voor de mailinglist en dan krijg je een mailtje als ik iets nieuws heb geüpdatet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Ik ben Lisanne Tuin, derdejaars studente Communicatie aan hoge school Windesheim in Zwolle. Mijn tweede minor volg ik in Budapest, waar ik ongeveer zo'n vijf maand zal blijven. Super leuk dat je me wilt volgen!

Actief sinds 08 Feb. 2016
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 9137

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Studie Budapest

Landen bezocht: