Week 8 en 9 I love Budapest soms wel en soms niet - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lisanne Tuin - WaarBenJij.nu Week 8 en 9 I love Budapest soms wel en soms niet - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lisanne Tuin - WaarBenJij.nu

Week 8 en 9 I love Budapest soms wel en soms niet

Door: Lisanne Tuin

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

05 April 2016 | Hongarije, Boedapest

Hoihoi!

Ik hoop dat jullie bij het lezen van dit blog minder rood zijn geworden dit weekend van de zon, dan ik van de zonnebank. … ☺

Twee weken geleden in de vakantie hebben Shanon en ik eindelijk een dagje sightseeing gedaan. Shanon komt btw ook uit Nederland en we hebben beide echt een richtingsgevoel van een geblindeerde ezel. We bezochten namelijk de Bazilika om vervolgens naar Dion's werk te lopen (Shanon haar vriend). Nadat we de Bazilika hadden bezocht, zei Shanon dat er een metrostation op twee minuten afstand van Dion's werk was. Dus wij 5 minuten lopen naar het dichstbijzijnde metrostation, om vervolgens na twee haltes uit te stappen. Shanon en ik lopen in de richting waarvan zij dacht dat Dion's werk is en waar komen we serieus uit? … inderdaad de Bazilika! Geen idee wat we gedaan hadden, maar een soort van creatief rondje om was het wel. Zonder internet en dus GoogleMaps besloten we maar even koffie drinken in het restaurant bij de Bazilika waar wifi was. Bleek Dion's werk serieus 2 minuten van de Bazilika af te zijn en waren we er blijkbaar twee keer blind langsheen gelopen. 's Middags hebben we de tijd beter benut en hebben we Buda Castle gezien en 's avonds zijn we naar de Szent Gellert Hill geweest. Dat laatste raad ik iedereen aan die ooit van plan is naar Budapest te komen en als je gezellig langs komt sleur ik je daar naar toe. Het is wel een klimtocht waarbij je meer dood dan levend boven aan komt als je conditie niet heel denderend is, maar het is de moeite waard. Je hebt een uitzicht over bijna heel Budapest en vooral in het donker met de verlichte bruggen over de Donau is het best romantisch. Ik snap ook echt wel dat Budapest, het Parijs van Oost-Europa is.

Die laatste zaterdag van de de vakantie heb ik met Shanon, Dion en Natalie (Internationale student uit Duitsland) de hikingtrip gedaan. Het was een wandeling van 16 km naar de top van hoogste berg in Hongarije. (1014 m.)
Na ongeveer 5 minuten wandelen was ik serieus al kapot. We hadden blijkbaar het moeilijkste hiking level. Wij dachten medium want dat stond vooraf aangegeven op Facebook. We hebben van half 10 tot half 4 gewandeld met een halfuurtje een lunchbreak. Je had geen tijd om foto's te maken, laat staan te drinken of te eten. Die leiding liep zo hard, dat mijn kleine beentjes het bijna niet konden bij benen. Was er een man van rond de 65 jaar denk ik, echt hoe hij de trip heeft gelopen verbaasd me nog steeds. Hij moest sowieso finishen, want er kon geen auto komen daar zo hoog. We moesten iedere keer een kwartier op hem wachten en toen we een stuk ongeveer 5 km alleen maar naar beneden liepen zag ik hem zelfs onderuit gaan en geen idee hoe vaak die man in totaal al onderuit was gegaan. Het gemene was ook dat we dan een kwartier op die man, met andere achtergeblevenen wachten en in dat kwartier hadden wij dan een pauze, alleen zodra hij dan terugkwam, gingen we direct weer door. Die man heeft dus eigenlijk gewoon helemaal geen pauze gehad. Verder was er overal modder en ik ben zelf ook bijna drie keer onderuit gegaan omdat het zo glad was. Leiding vet chagrijnig dat we niet door liepen, terwijl we allemaal niet harder konden haha. De trip was het wel waard verder, het is echt best tof om zo door de natuur te lopen. Ik heb een aantal foto's toegevoegd, bij dit verslag voor het beeld! Zie even de foto van de houten toilet die ik dus gebruikt heb toen ik aan het einde van de trip bijna in mn broek plaste samen met Natalie. Bleek er 10 meter verderop een normaal toilet te zijn... typisch Lisanne.
Denk dat Natalie en ik weer de eerste waren die dat toilet hadden gebruikt in 20 jaar tijd... best een historisch hoogtepuntje toch?!

Naast alle pret moest ik ook leren voor de tentamens in de vakantie. Communicatie in Hongarije is echt verschrikkelijk. Er worden dus geen tentamenroosters gepubliceerd en je kunt niet eens op de elektronische leeromgeving vinden van welk vak je een tentamen hebt. Ergens in de les hebben ze gezegd of je die periode een tentamen van dat vak hebt. Van twee vakken wist ik tot op de dag zelf niet of ik een tentamen had. Kreeg ik om half 2 een appberichtje vorige week dinsdag dat we misschien wel een tentamen hadden van een vak dat dan over twee uur zou zijn. Ik was net van plan dat college te skippen, omdat ik de volgende dag tentamens zou hebben. Uiteindelijk hadden we gelukkig geen tentamen van dat vak. De dag erna, afgelopen woensdag had ik twee tentamens, tenminste dat dacht ik: Intercultural management en Business Relations. Voor Business relations had ik niet geleerd, niet dat dat sowieso mogelijk was. Die docent publiceerde slides met als titel: Hungary after 1921 en vervolgens in bullets eronder: Size, Location, Natural sources. Dat je denkt, gast, ik kan toch jouw gedachte over deze slide niet lezen… Uiteindelijk hoorde ik twee uur van te voren dat ik nog een tentamen had woensdag van Presentation and writing skills. Dat tentamen kon je sowieso niet voorbereiden, maar toch het was leuk geweest als ik dat even had geweten. Het goede nieuws is, dat ik vandaag te horen kreeg dat ik het tentamen van Intercultural Management voldoende heb afgesloten… ☺

Afgelopen donderdag kwam Manon vanuit Tsjechië gezellig langs tot en met gisterochtend. Lekker terrasjes gepakt een beetje sightseeing gedaan en vooral genoten van de zon en natuurlijk het weekend afgesloten met de Szent Gellert hill, want ja iedereen die hier langskomt, sleur ik daarheen! Ohja en we hebben een beetje gekeken naar de trip die we samen in juni willen maken! We willen naar Ljubljana, Sarajevo, Belgrado, Sofia en Boekarest, maar plannen kunnen nog wijzigen. Gisterochtend bracht ik Manon naar het metrostation brengen, krijg ik weer een geldboete van bijna 30 euro…. huilen!!!
Je zet hier je openbaarvervoersticket op je studentennummer, dit kan je Nederlandse of je Hongaarse zijn, maar ofcourse was mijn Hongaarse studentenpas zondag verlopen en wordt mijn Nederlandse studentenpas woensdag pas door Tessa meegenomen. Dus kreeg ik controle, die je echt ook eens per maand ongeveer krijgt en dan vragen ze om je studentenpas. Volgende maand ga ik ervoor hoor: gewoon één maand reizen, zonder een boete!

Aanstaande woensdag komt Tessa gezellig langs tot en met zaterdag! Hopelijk blijft het mooi weer het is nu rond de 26 graden hier, zo fijn. Ik word steeds vrolijker door het zonnige weer hier! Zie de foto's bij het verslag die ik heb toegevoegd.

Veel liefs uit Budapest.

PS: meld je aan voor de mailinglist links op de pagina en dan krijg je een melding zodra ik een nieuw blog heb gepost!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Ik ben Lisanne Tuin, derdejaars studente Communicatie aan hoge school Windesheim in Zwolle. Mijn tweede minor volg ik in Budapest, waar ik ongeveer zo'n vijf maand zal blijven. Super leuk dat je me wilt volgen!

Actief sinds 08 Feb. 2016
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 9139

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Studie Budapest

Landen bezocht: