Week 1: het settelgebeuren! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lisanne Tuin - WaarBenJij.nu Week 1: het settelgebeuren! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lisanne Tuin - WaarBenJij.nu

Week 1: het settelgebeuren!

Door: Lisanne Tuin

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

04 Februari 2016 | Hongarije, Boedapest

Op zondag 31 januari gingen we met ons gezin ter gelegenheid van mama's verjaardag en mijn afscheid uiteten in Zwolle.
Toen we rond 21.30u weer thuis kwamen begon het feest, want Lisanne is Lisanne niet als ze niet nog haar hele koffer in moest pakken. Hoe laat ik klaar was? Ik geloof half 2 's nachts haha. Toch ben ik wel trots op het feit dat het nu donderdag is en ik nog steeds niets in mijn koffer mis (uitgezonderd de rest van mijn schoenen thuis dan). Samen met Linde en Rick zou ik naar Budapest vliegen, wel grappig dat je na al die appberichten elkaar dan eindelijk ontmoet! Met hen deel ik ook samen het huis en het is wel echt prettig om mensen in je omgeving te hebben, die dezelfde cultuur, taal, normen en waarden hebben. Eigenlijk ging onze vlucht super snel en was ik eerder in Budapest, dan dat mijn ouders weer thuis waren van Eindhoven Airport. Nadat we geland waren, begon feest nummer twee en dat was het gesleep met de oh zo zware koffers. Ik had een koffer van 7 kg en een van 26 kg, gelukkig was er mankracht in het gezelschap aanwezig, vooral toen we een aantal treden in ons appartement op moesten. De bazin van het huis was wel heel lief, maar dat ze veel aan ons verdient was al wel direct duidelijk. We moesten 560 euro per persoon aan borg vooraf betalen plus een maand van de huur. Rib uit mijn lijf direct.

Rond half 10 hadden we beetje onze koffers uitgepakt en wilden we samen ergens even wat eten. Ricardo is trouwens mijn vierde huisgenootje en komt uit Mexico. Toch wel leuk om een beetje een gemixt huis te hebben. Nadat we wat met zijn vieren hadden gegeten, wist Ricardo een lokale club waar zijn Mexicaanse vrienden ook waren: Kuplung. Wajo, die drukte gewoon op een doordeweekse maandagavond, heeeel bizar! Wel heel gezellig natuurlijk.

Dinsdagochtend, nadat we uit waren geweest werd ik wakker met een hernia. Naja, dat nog net niet, maar dat bed is zo hard dat zelfs de vloer nog lekkerder slaapt misschien. Ik heb de vloer overigens niet geprobeerd hoor haha. Inmiddels heb ik een extra deken van Linde gekregen, waar ik nu op lig, dus vannacht heb ik voor het eerst pas goed geslapen! Verder hebben we dinsdag niet heel veel bijzonders gedaan, beetje settelen en onze kamers inrichten. 's Avonds zijn we bij ons in de buurt alleen even iets met zijn vieren gaan drinken. En ohmygot die prijzen gewoon 0.93 cent voor een halve liter bier! Wij als echte Nederlanders zijn echt constant de forinten naar euro's aan het omrekenen om te kijken hoe duur iets is hah, heel typisch.

Woensdag hebben we afgesproken met een studiegenoot van Linde, die uit Budapest komt. Hij heeft ons geholpen bij het vinden van een nieuwe simkaart, een treinticket voor een maand en heeft ons vanaf het kasteel echt een heel mooi uitzicht laten zien 's avonds. Verder vertelde hij leuke weetjes over Hongarije. Bijvoorbeeld dat de Hongaarse taal eigenlijk geen grammaticale regels kent en ze zelfs geen zinsvolgorde hebben. Er rijden ook heel veel ambulances en politieauto's constant met loeiende sirenes. Hij zei dat dat ook wel eens te maken kon hebben met het feit dat heel veel dakloze mensen nu stervende zijn door het weer. (het regende gisteren de hele dag hier en vooral als je dan doorweekt bent is het best wel koud). 's Avonds hadden we een openingsfeestje van Erasmus. Via Uber hadden we een taxi gereserveerd, omdat we geen zin hadden om 23 minuten te lopen. Eenmaal in de taxi, reden we serieus gewoon bijna twee mensen aan die over het zebrapad liepen. De taxichauffeur zei: ja sorry ik ben ook politieagent, dus ik ben gewend dat mensen voor me aan de kant gaan door mijn loeiende sirenes. Oftewel volgens mij rijdt de politie en ambulance hier constant met loeiende sirenes, want ook al ben je politie, dan stop je normaal toch ook gewoon voor zebrapaden?

Vandaag gaan we maar eens op zoek naar een sportschool. Linde sport in Nederland 6x per week, dus wie weet kom ik ook wel heel gespierd terug. ☺
Vrijdag hebben we de oriëntatiedag op school en voor de rest nog geen bijzondere plannen. We keep in touch!!

Liefs, Lisanne

PS: mocht je mn Hongaarse nummer nog niet hebben, stuur maar even een appje naar mijn oude nummer! Kun je mij toevoegen als Lisanne Budapest in je contacten haha.

  • 04 Februari 2016 - 14:37

    Tessa:

    Leuk geschreven!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Ik ben Lisanne Tuin, derdejaars studente Communicatie aan hoge school Windesheim in Zwolle. Mijn tweede minor volg ik in Budapest, waar ik ongeveer zo'n vijf maand zal blijven. Super leuk dat je me wilt volgen!

Actief sinds 08 Feb. 2016
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 9142

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Studie Budapest

Landen bezocht: